Uwkliniek

Hoe zorg ik voor een goede mondhygiëne?

Geplaatst op

Zoals vaak in de reclame gezegd wordt; een tandartsschoon gevoel dat wil toch iedereen? Het zorgt namelijk voor een fris, gezond en vitaal gevoel in je mond! Vaak na een bezoek aan de tandarts voelt het alsof je gebit een stuk stroever aanvoelt, dit heeft namelijk te maken met de tandsteen die door de tandarts verwijderd is. Het is ontzettend belangrijk dat je ervoor zorgt dat je je gebit goed schoonmaakt om nare complicaties aan je gebit te voorkomen. Want vaak zijn gaatjes niet eens de vervelendste complicaties die aan je gebit kunnen plaatsvinden, zo kan tandsteen een grote ergernis vormen en ook ontstekingen aan het gebit kunnen voor veel irritatie zorgen. Bij gaatjes is het niet te voorkomen om een bezoek aan de tandarts te plegen zonder dat je last krijgt van pijn. Het gaatje zal zich namelijk steeds dieper gaan wortelen, waardoor uiteindelijk de zenuwuiteinden worden bereikt. Dit wil je echt ten zeerste voorkomen, want als het eenmaal de zenuwuiteinden bereikt veroorzaakt het een hevige pijn. Tk-Schiedam geeft hiervoor een paar tips.

Het belang van een goede mondhygiëne

Om vervelende complicaties aan het gebit tegen te gaan is het ontzettend belangrijk dat je je gebit goed onderhoud. Hier speel jij zelf een belangrijke rol in, want jij moet er namelijk voor zorgen dat je dagelijks tweemaal per dag 3 minuten je tandenpoetst. Bij jonge kinderen is zelfs raadzaam om ze zelfs drie keer per dag hun tanden te laten poetsen, dit komt omdat het gebit van jonge kinderen extreem kwetsbaar is voor gaatjes als gevolg van het snoepen en drinken van frisdrank. Naast dat je ervoor zorgt dat je je gebit iedere dag goed poetst is het ook verstandig om regelmatig je gebit te flossen of tandenstokers te gebruiken.

Raadpleeg regelmatig een mondhygiënist

Heb je ondanks dat je je gebit goed onderhoud toch nog last van complicaties, dan is het niet onverstandig om dehulp van een mondhygiëniste in te schakelen. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een keer per jaar naar de tandarts te gaan, en ieder kwartaal gebruik te maken van de hulp van een mondhygiënist.