Uwkliniek

Tandvleesproblemen voorkomen: vier gouden tips

Geplaatst op

Tandvleesproblemen zijn niet leuk. Symptomen kunnen zijn: rood en pijnlijk tandvlees, pijn bij het kauwen, gevoeligheid voor warme of koude dranken, slechte adem of zelfs het terugtrekken van het tandvlees. In het ergste geval kun je zelfs tanden verliezen. Gelukkig is het relatief eenvoudig om tandvleesaandoeningen te voorkomen met slimme tips, zodat je niet naar de tandarts hoeft. Als je toch een tandarts in Amsterdam-West nodig hebt, kun je bij Dental Factory terecht.

Vermijd zure dranken

Frisdranken, energydranken en citrusvruchtensappen hebben een zeer hoog zuurgehalte, wat het glazuur van je tanden kan aantasten en kan leiden tot bederf. Verminder je consumptie van deze dranken of stop met het drinken ervan om jezelf te beschermen tegen tandvleesaandoeningen. Verminder ook koolzuurhoudende dranken om je tandvlees gezond te houden.

Poets ook je tandvlees en je tong

Bacteriën die tandvleesaandoeningen kunnen veroorzaken, zitten niet alleen op je tanden. Gebruik een zachte borstel met zachte borstel om, naast je tanden, ook je tandvleeslijn en tong te reinigen. Probeer dit minstens twee minuten te doen, twee keer per dag.

Dagelijks flossen

Een van de beste manieren om de vorming van tandplak tussen je tanden te stoppen is om te flossen. Het duurt minder dan twee minuten en kan direct na het poetsen in de ochtend worden gedaan. Het enige wat nodig is, is een snelle, zachte glijbeweging tussen de tanden en kiezen, waarbij je ervoor moet zorgen dat je geen bloedingen of krassen op je tandvlees veroorzaakt.

Ken de risicofactoren

Verschillende factoren zorgen ervoor dat je meer risico loopt op tandvleesaandoeningen. Risicofactoren zijn onder andere:

• Roken
  • Genetische aanleg
  • Leeftijd
  • Ongezond dieet

Het terugdringen of stoppen met roken en ongezonde eetgewoonten kan het risico op tandvleesaandoeningen sterk verminderen. Het is goedkoper, gemakkelijker en minder pijnlijk om nu een verandering door te voeren en tandvleesaandoeningen te voorkomen, in plaats van later een behandeling te krijgen wanneer het probleem veel erger is.